Select Page

Ludvig Holberg

Jeppe s hriba

Ludvig Holberg (1684 – 1754)

holbergNa Švedskem rojeni Ludvig Holberg je po razgibanih mladostnih letih, prepletenih z mnogimi potovanji po Evropi, leta 1710 dokončno pristal v Kopenhagnu in postal utemeljitelj danskega gledališča. Prav pod njegovim vodstvom (od leta 1721 naprej) so začeli igrati v danščini. Holberg sam je prispeval prva gledališka dela (od 1722 do 1724 je napisal 26 komedij); med njimi je tudi Jeppe s hriba (1722). Po zaprtju gledališča 1727 se je posvetil zgodovini in filozofiji.

Jeppe s hriba je zelo stara zgodba. Izvirno varianto najdemo v zbirki pravljic in pripovedk Tisoč in ena noč, srečamo pa jo v različnih inačicah pri mnogih avtorjih. Holberg je to vsakdanjo zgodbo upodobil tako, da je v njej izredno natančno prikazal značaj glavnega junaka. Ne izvemo samo tega, kako je živel, ampak celo to, kako se bo srečal s smrtjo. Jeppe ima dovolj značilnih človeških lastnosti, da vzbudi naše razumevanje in nas očara; njegova zgodba presega okvire zabavne farse. Prevladujoče socialne razmere nekega preteklega časa so tu izražene tako, da prikazujejo trajne resnice in življenjsko vitalnost. V Jeppeju kmet iz osemnajstega stoletja živi za vse čase.

Nas je delo pritegnilo še po drugi plati. Iskali smo namreč komedijo z nekoliko manjšo zasedbo in med tremi ali štirimi, ki jih je Stane Leban predlagal, se nam je zdela ta z osmimi osebami najprimernejša. Je pa že Stane Leban opozoril, da nekaj »ne štima« in ko smo v roke dobili angleški prevod iz leta 1914, smo ugotovili, da je slovenski prevod pravzaprav priredba, v kateri so nekatere osebe združene, nekatere pa kar izpuščene. Stane je, upoštevajoč angleški prevod, oblikoval našo varianto, v kateri nastopa 10 oseb. Seveda se je s tem podrl prvotni koncept zasedbe. Poiskati smo morali nekaj novih sodelavcev, kar se nam je posrečilo razmeroma hitro; pridružili so se nam Valentina Dugar, Bojan Perše in Borut Jurca. Upoštevajoč, da smo dobili novega člana tehnične ekipe Andija Simčiča in da se je ponovno aktiviral tudi Julij Boltar, zgleda tokratna zasedba takole:

Igralska zasedba:
Julij Boltar
Vodja predstave: Julij Boltar

skupinskaskupinska

Plakat je tudi tokrat prispeval Branko Drekonja.Plakat je tudi tokrat prispeval Branko Drekonja.

Po nekaj sestankih z režiserjem Stanetom Lebanom smo začeli z vajami 10. oktobra 2006. Bralne vaje smo imeli v OŠ Kanal, na oder v Kulturni dom v Desklah pa smo šli z 9. vajo 20. novembra. Dvakrat do trikrat na teden smo se dobivali do zadnjih dni januarja, ko smo vaje zgostili, da bi do 15. februarja pripravili premiero. Tako smo nanizali 40 vaj.

Po uspešni generalki 14. 2. 2007 smo 15. 2. 2007 ob 20.00 v Kulturnem domu v Desklah pred polno dvorano premierno predstavili Jeppeja s hriba. Premiera nam je dobro uspela, prav tako tudi naslednji dan ponovitev, ko smo spet imeli skoraj razprodano dvorano.

Jeppe s hriba

Holbergova komedija je razdeljena na pet dejanj. Režiser Stane Leban ni posegel le v število oseb in s tem v nujne prilagoditve nekaterih prizorov, ampak je zastavil našo uprizoritev brez odmorov; menjavanje scene postane sestavni del igre.

Tako sledimo Jeppeju od njegovega jutranjega prebujanja, zabeljenega z ženinim tepežem, preko obiska oštarije do trenutka, ko omaga in nanj naleti zdolgočasena gospoda.

V naslednjem trenutku se že prebudi v gosposki postelji, kjer gospoda igra njegove služabnike. Jeppe izkoristi priliko in se ga spet nalije, s svojo neposrednostjo pa spravlja v neprijeten položaj gospodo, tako da si oddahnejo, ko pod težo pijače zopet omaga.

Spravijo ga v stare cunje in ga odložijo na gnojišču, kjer ga najde žena. A gospoda še nadaljuje igro: priženejo ga pred sodišče in ga obsodijo na smrt, ga obesijo, končno pa rešijo z vislic in pošljejo domov.

Najboljša glavna moška vloga

slavkoV okviru srečanja severnoprimorskih amaterskih gledaliških skupin je priznanje JSKD za najboljšo glavno moško vlogo dobil Slavko Jereb za vlogo Jeppeja v komediji Jeppe s hriba.

Slavko Jereb je vlogo dobrovoljnega Jeppeja, ki mora svoj svet vedno žejnega in nerazumljenega moža hkrati igrati in komentirati, odigral z uravnoteženo mero izraznih sredstev svojega igralskega habitusa. V prizorih komentiranja svoje odrske situacije in svoje vloge je uspel zadržati glavne obrise lika in obratno je v prizore, kjer lik deluje kot izrazito odrska figura uspel vnesti pravo mero igralske distance, da odrski Jeppe ostaja vseskozi zanimiva in nedokončana figura, za katero se ni bati, da bi se igralsko utopila v realizmu dogajanja. V otroško naivnost zavito »nesrečo« zrelega moža je suvereno in premišljeno vodil skozi vse naloge, ki jih kot igralec lika Jeppeja mora prestati do očiščenja in spoznanja. Kot, da bi igralec Jereb vodil lik Jeppeja s seboj skozi težave in prigode ter mu kazal situacije in spoznanja. V režijsko čisti predstavi je Jereb odigral svoj lik jasno, nenasilno in z veliko mero obvladovanja igralskih sredstev ter prevzel tudi vlogo »režiserja« in pripovedovalca, ki občinstvo povabi in vodi skozi skoraj burkaste situacije. Na tej poti je Jereb ostajal ves čas zanimiv in vedno znova presenetljiv. Svojo fizično pojavnost je elegantno posodil Jeppeju in mu nadel še mimiko nedolžno-začudenega obraza ter ton za nianse občutljivega človeka. Preprostega, prisrčnega, simpatičnega. Občinstvo je plenil prav s toplino in preproščino, a polnostjo igralskega izraza.

Marjan Bevk

Uprizoritve

Premiero in prvo ponovitev smo izpeljali 15. in 16. februarja 2007 v Kulturnem domu v Desklah. Do konca leta in v naslednjem letu pa smo Jeppeja odigrali še triindvajsetkrat, in sicer v naslednjih krajih:

AJDOVŠČINA – Dvorana 1. slov.vlade – 9. marec 2007 ob 20.00
NOVA GORICA – Marco Polo – 8. december 2007 ob 18.00
NOVA GORICA – SNG Nova Gorica – 9. december 2007 ob 17.00
ŠMARTNO – Hiša kulture – 15. december 2007 ob 16.30
POČE (CERKNO) – Kulturni dom – 16. december 2007 ob 15.00 /v humanitarne namene/
KRANJSKA GORA – Kulturni dom – 1. marec 2008 ob 19.30
ŠTANDREŽ – Kulturni dom – 7. junij 2008 ob 21.00
ČEPOVAN – Gasilski dom – 14. junij 2008 ob 19.00

Tehnika

Scena pri Jeppeju je gibljiva; praktično vse elemente smo na oder postavljali in odstavljali po potrebi. Tako se je predstavo dalo postaviti na razmeroma majhno igralno površino, potrebovali pa smo precej prostora v ozadju, da smo lahko parkirali vse scenske elemente in se preoblačili (večina igralcev po trikrat ali štirikrat). Marsikje smo imeli s tem kar velike težave. Osvetlitev in zvočna spremljava sta sledili predstavi, vendar nista bili posebej tehnično zahtevni.

Videoposnetek

Tokrat smo posneli predstavo kar z lastnimi močmi. Snemanje je opravil naš član Bogdan Skrt, za montažo in ustrezno število izvodov DVD-ja (za vse sodelujoče) pa je poskrbel Borut Jurca. Posneli smo predstavo v Tolminu 24. aprila 2007. Načrtovali smo še eno snemanje, a so se dogodki prehitro odvijali in tako smo priložnost zamudili.